
" اجازه بده مشورت کنم"
در پاسخ با این اظهار نظر رایج مشتریان معمولا نمایندگان خلع سلاح شده و به یکباره همه چیز را به مشورت احتمالی فرد با شخصی که به احتمال زیاد وجود خارجی ندارد، واگذار می کنند. یعنی می توان چنین نتیجه گرفت که این نوع بیان مشتری احتمالا یکی از رایج ترین و راحت ترین شیوه ها برای پایان دادن به جلسه مشاوره بدون اینکه تصمیمی گرفته شود، می باشد.
حال ببینیم بهترین شیوه برخورد با این بیان مشتری چیست؟
همواره توصیه می کنم در هر یک از مراحل مشاوره و مذاکره به اظهار نظرهای مشتریان خود احترام گذاشته و حتی مواردی که عملا با دیدگاه شما یا واقعیت محصول در تضاد می باشد با احترام ویژه ای برخورد نمایید و مطمئن باشید که رفتار مشتری در قبال شما بازخورد همان رفتار شما در قبال مشتری است.
پس بعد از رعایت احترام و تشخص بخشیدن به نظر مشتری ابتدا تصمیم گرفته شده مشتری را تصدیق نمایید و از اینکه به مشاوره با سایر افراد معتقد است او را تمجید و تکریم کنیدو حتی خود را نیز در مقام مشاور تجدید موقعیت نمایید. به این شیوه تصدیق نظر مشتری همحسی و همزاد پنداری گفته می شود و باعث می شود که مشتری مطمئن شود که شما درک کاملی از شرایط او را دارید و به این طریق بنیان ایجاد اعتماد در مشتری گذارده می شود.