حوادث و اتفاقات در محیط کار و در حین انجام کار برای کارکنان و کارگران هر نوع فعالیتی ممکن است موجب آسیب و صدمات جانی و بدنی گردد که ناشی از قصور و خطا و غفلت و اشتباه باشد. در چنین مواردی درصد قصوری متوجه مسئولیت کارفرما خواهد بود و با توجه به مشخص شدن درصد قصور، کارفرما مسئول جبران خسارت شناخته میشود و این مسئولیت جبران میتواند از طریق بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان برطرف گردد.
از سوی دیگر قوانین کار و رفاه اجتماعی و حتی قوانین مجازات اسلامی( با توجه به قانون دیات مبالغ سنگینی به عنوان دیه از سوی محاکم قضایی ) مسئولیتهای سنگینی را در جهت جبران غرامت فوت و نقص عضو و صدمات بدنی کارکنان ناشی از حوادث حین کار متوجه کارفرما مینماید. همچنین طبق ماده 66 سازمان تامین اجتماعی، این حق به سازمان تامین اجتماعی داده شده است که در صورت محقق شدن مسئولیت و قصور کارفرما برای مطالبه و وصول وجوه پرداختی خود (به فرد بیمه شده یا خانواده وی) اقدامات لازم را انجام نماید.